Kuntaliiton (2018) kyselystä selviää, että aikas huonosti. Kysely toistetaan vuosittain, joten on hauska seurata, miten alamme kehittyy. Vastausprosentti jäi reiluun 50 prosenttiin, joten senkin kannalta petrattavaa olisi.

Suurin osa vastaajista käyttää Facebookia, Instagramia, Youtubea tai Twitteria.  Sosiaali- ja terveystoimen aktiivisuus some-puolella on parantunut kuin sian juoksunopeus viimeisten vuosien aikana, mutta edelleen vain 42% vastaajista toteaa soten löytyvän somesta. Somea käytetään ensisijaisesti tiedottamiseen ja se koetaankin tärkeänä viestinnän välineenä. Mielenkiintoista kyllä, somea ei koeta tärkeänä palautteen hallinnan tai asiakaspalvelun näkökulmasta.  Eikö somea voisi juurikin parhaiten hyödyntää vuorovaikutteisessa viestinnässä potilaiden kanssa?

Harvemmin työntekijän ja potilaan mielipiteet kohtaavat, esim. hoidon tarpeen arvioinnin suhteen. Useimmat toivovat lääkärin vastaanotto ja mieluiten heti. Kun taas hoidon tarpeen arvioinnin perusteella monen vaivan voisi hoitaa ilman vastaanottoa tai jonkun muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolla. Näin ollen potilas usein pettyy ja saa huonon palvelukokemuksen, vaikka se meni lääke- tai hoitotieteellisestä näkökulmasta hyvinkin mallikkaasti. Ja missä sitä palvelukokemusta jaetaan? No somessa.

Okei. Eli  THL:n linjaus on järkevä, pyritään jakamaan tietoa, joka on luotettavaa sekä herättämään keskustelua. Kyllä!

Sosiaali- ja terveysala voisi parhaiten hyödyntää somea juuri näin. Kertomalla ihan perusasioista.

Miten hoidat flunssaa, venähdystä, vatsatautia, näärännäppyä tms.?  
Miten tulee toimia, jos epäilet itselläsi tai tuttavallasi mielenterveydenongelmia?
Mihin otat yhteyttä, jos teet positiivisen raskaustestin tai epäilet sukupuolitautia?

Terveyskeskukset voisivat luoda omia tunnisteita asioille, jakaa mielenkiintoisia asioita arjesta terveyteen ja hyvinvointiin liittyen sekä kerätä seuraajia. Jos jollekulle herää kysyttävää tai sanottavaa, voisi organisaation edustaja niihin vastailla ja tarvittaessa ohjata ottamaan yhteyttä johonkin tahoon. Monet myyntialan organisaatiot ovat mestareita sosiaalisen median käytössä ja ihmiset odottavat jännityksellä millaisen vastauksen saavat. On tärkeää saada seuraajat sitoutumaan ja osallistumaan. Se on haastavaa eikä esim. THL, Tehy tai Sairaanhoitajat ole siinä onnistunut, kuten aiemmassa artikkelissani totesin.

Mutta sitten kun olisi oikeasti tarve, ei tarvitsisi soittaa terveyskeskukseen tai kaivautua kotisivuille. Vaan voisi muistaa, että hei! Silloinhan TK twiittasi, että ajanvarauksen voi tehdä myös sähköisesti! Tai Instagramissahan oli video, miten nyrjähtänyt nilkka kannattaa sitoa.  Tai pistää Instagram – tai Facebook feedistä hakuun.


#flunssa [omatk]
#sairasloma[omatk]
#mielenterveys[omatk]
#kumihajosi[omatk]

Kuinka näppärää!