Joillakin aloilla kannustetaan aktiivista somettamista, esim. koulutusyhtymä Lappia kannustaa aktiiviseen sisällöntuotantoon ja kommentointiin ja esimerkiksi tapahtumien annista toivotaan raportointia Facebookin tai blogin kautta. Monen yrityksen markkinointi nojaa vahvasti sosiaaliseen mediaan ja toivotaan mahdollisimman laajaa näkyvyyttä. Näin pyydetään myös omia työntekijöitä linkkaamaan juttuja, osallistumaan keskusteluihin ja levittämään sanaa.

Taysin sosiaalisen median ohjeessa muistutetaan pohtimaan näkökulmaa, jossa työntekijä voi toimia sosiaalisessa mediassa. Toimiiko hän yksityishenkilön vai työnantajan, työyhteisön tai ammattikunnan edustajana. Tays on määritellyt, että sairaanhoitopiirin edustajana voi toimia viestintäpalvelut tai erikseen sovittu henkilö. Työntekijänä voi osallistua keskusteluun, jos se on määritetty työtehtäviin ja siitä on sovittu esimiehen kanssa etukäteen.  Vapaa-ajalla keskusteluun voi osallistua yleisellä tasolla yksilön näkökulmasta. Lisäksi tuodaan esille, että jos mainitsee työnantajansa profiilissaan, edustaa tällöin epävirallisesti sairaanhoitopiiriä. Myös vapaa-ajalla työntekijän tulee olla lojaali työnantajalleen, eli työyhteisöstä on puhuttava asiallisesti ja muistettava salassapitovelvollisuus.  

Itse sosiaali- ja terveysalan ammattilaisena nämä ohjeet kuulostavat hyvin tutuilta ja järkeviltä. Olen kasvanut ajatukseen, ettei somessa huudella omista työasioista.  Enkä oikein koe tarvettakaan. Keskustelen yleisellä tasolla hoitotyöstä ja alaan liittyvistä kysymyksistä, mutten koskaan viittaa omaan työyksikkööni.  Työasiat hoidetaan työajalla. Kaikissa työyhteisöissä tulee käydä keskustelu, miten sosiaalista mediaa käytetään. Pelisäännöt tulee tehdä yhteistyössä esimiesten ja työntekijöiden kanssa.

Related image

Social media quidelines (Postbeyond)

Mitä niistä olisi hyvä löytyä? Kaikkien yhteisöjen pelisäännöistä löytyy suositus hyviin käytöstapoihin, asialliseen kieleen ja kohteliaisuuteen. Lisäksi muistutellaan siitä, että someen laitettu tieto on julkista ja hyvässä lykyssä sitä ei koskaan saada pois. Mielestäni TAYS on kiteyttänyt hienosti tarvittavat asiat. Erityisesti ilahdutti lause: ”Työpaikalla edustat aina paitsi itseäsi myös koko työyhteisöäsi, ammattikuntaasi ja työnantajaasi. Siksi sosiaalisen median käyttöä kannattaa harkita myös tauoilla, sillä se voi aiheuttaa muille (potilaille, asiakkaille, sairaalan vieraille, työtovereille) väärinkäsityksiä ja epäselvyyksiä työajan käytöstä.”

Olen itsekin kokenut itseni kahvipöydässä ulkopuoliseksi kuin neljä kollegaa ympärillä selailivat omaa kännykkäänsä ja itse tuijotteli kuppiini. Ehkä olen keski-ikäistynyt kolmekymppinen, mutta toivoisin kahvitauoilla käytävän ihan turhanpäiväisiä keskusteluja.  Parhaita keskusteluja mitä itse olen käynyt ovat olleet esimerkiksi se, että kissalta mitataan verenpaine hännän tyvestä tai se, että viinietikkaa voi käyttää hiustenhoitoaineena.

Image result for cat's taleKissan häntä (Flickr)